Aktualna wielkość i trendy wzrostu rynku w Polsce
W 2024 roku polski rynek pojazdów użytkowych odnotował niewielki wzrost rejestracji o 3,6% w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając łącznie 66 853 zarejestrowanych pojazdów. Niemniej jednak popyt na tym rynku charakteryzuje się niestabilnością, a w ciągu roku zaobserwowano znaczny spadek wartości pojazdów. Szczególnie trudna sytuacja panowała w sektorze samochodów ciężarowych, gdzie w 2024 roku liczba rejestracji spadła o 20,9% do 28 084 sztuk. Segment ciągników siodłowych odnotował jeszcze większy spadek, bo aż o 25,2%.
Dysproporcja między niewielkim ogólnym wzrostem rynku a znacznym spadkiem w segmencie samochodów ciężarowych sugeruje potencjalną zmianę strukturalną na polskim rynku pojazdów użytkowych. Może to być wynikiem czynników takich jak zmieniające się wzorce logistyczne, które faworyzują mniejsze pojazdy, warunki ekonomiczne silniej oddziałujące na transport ciężki, czy też oczekiwanie na nowe regulacje, które mogły opóźnić zakupy ciężarówek. Z kolei wzrost w innych segmentach, takich jak furgony i autobusy, musiał być znaczący, aby zrównoważyć spadek w sektorze ciężarowym. Warto bliżej przyjrzeć się wynikom rejestracji furgonów i autobusów w Polsce, aby zrozumieć siły napędowe tej zmiany.
Długoterminowe prognozy dla całkowitej floty pojazdów użytkowych w Polsce wskazują na powolny, ale stabilny wzrost, wynoszący średnio 1,03% rocznie, osiągając 4,26 miliona sztuk do 2028 roku. Warto jednak zaznaczyć, że ta prognoza dotyczy całej floty, a nie tylko nowych rejestracji. Z kolei liczba nowych rejestracji pojazdów użytkowych w Polsce ma rosnąć bardzo nieznacznie, o 0,2% rocznie, osiągając około 93 400 sztuk do 2028 roku. To wskazuje na stosunkowo stagnacyjny rynek sprzedaży nowych pojazdów. Produkcja pojazdów użytkowych w Polsce ma natomiast rosnąć w szybszym tempie, o 1,5% rocznie, osiągając około 238 700 sztuk do 2028 roku.
Znaczna różnica między prognozowanym wzrostem produkcji (1,5%) a liczbą nowych rejestracji (0,2%) w Polsce sugeruje, że duża część pojazdów użytkowych produkowanych w kraju jest prawdopodobnie eksportowana na inne rynki europejskie. Podkreśla to potencjalną rolę Polski jako bazy produkcyjnej dla pojazdów użytkowych w Europie. Jeśli produkuje się więcej pojazdów niż rejestruje się w kraju, nadwyżka musi trafiać na inne rynki. Biorąc pod uwagę powiązania w europejskiej branży transportowej, jest prawdopodobne, że te pojazdy są eksportowane, aby zaspokoić popyt w innych krajach UE i poza nią. Ta obserwacja jest kluczowa dla zrozumienia pozycji Polski w szerszym europejskim łańcuchu dostaw.
Aktualna wielkość i trendy wzrostu rynku w Europie
Europejski rynek pojazdów użytkowych w 2024 roku wykazał zróżnicowane wyniki. Rejestracje nowych furgonów wzrosły o silne 8,3%, osiągając 1 586 688 sztuk, co wskazuje na solidny popyt w tym segmencie na kluczowych rynkach europejskich (Hiszpania, Niemcy, Francja, Włochy). Natomiast rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE spadły o 6,3% w 2024 roku, do 327 896 sztuk, głównie z powodu 8,5% spadku sprzedaży samochodów ciężkich. Sugeruje to osłabienie popytu w sektorze transportu ciężkiego w całej Europie. Rejestracje nowych autobusów w UE odnotowały pozytywny wzrost o 9,2% w 2024 roku, osiągając łącznie 35 579 sztuk, co wskazuje na rosnący popyt na autobusy, prawdopodobnie napędzany modernizacją transportu publicznego i inicjatywami zrównoważonego rozwoju. Europejski rynek lekkich pojazdów użytkowych (LCV) został wyceniony na 105,63 miliarda USD w 2024 roku i prognozuje się, że osiągnie 210,28 miliarda USD do 2033 roku, wykazując znaczny CAGR na poziomie 7,95%. Podkreśla to istotne znaczenie ekonomiczne i potencjał wzrostu segmentu LCV w Europie. Jednakże rynek średnich i ciężkich pojazdów użytkowych (MHCV) w Europie Zachodniej odnotował spadek w 2024 roku, a prognozy wskazują na dalszy spadek o 4,2% w 2025 roku, co uwidacznia regionalne różnice i wyzwania w europejskim rynku samochodów ciężarowych.
Europejski rynek pojazdów użytkowych charakteryzuje się segmentacją, z silnym wzrostem w sektorze furgonów i autobusów, kontrastującym ze spadkiem w sektorze samochodów ciężarowych, zwłaszcza ciężkich pojazdów w Europie Zachodniej. To zróżnicowanie prawdopodobnie odzwierciedla różne czynniki, takie jak boom w e-commerce napędzający popyt na furgony, rosnące zainteresowanie zrównoważonym transportem publicznym zwiększające rejestracje autobusów, a także niepewność ekonomiczna lub presja regulacyjna różnie oddziałująca na sektor transportu ciężkiego w różnych regionach. Silny wzrost sprzedaży furgonów jest wyraźnie powiązany z rozwojem handlu internetowego i logistyki ostatniej mili. Wzrost rejestracji autobusów prawdopodobnie odzwierciedla inwestycje rządowe w czystszy transport publiczny. Z kolei spadek sprzedaży samochodów ciężarowych, zwłaszcza na Zachodzie, może być przypisany spowolnieniu gospodarczemu wpływającemu na wolumeny przewozów towarowych lub oczekiwaniu na bardziej rygorystyczne normy emisji, co prowadzi do opóźnień w wymianie flot.
Analiza porównawcza
Wzrost polskiego rynku pojazdów użytkowych o 3,6% w 2024 roku był niższy od stopy wzrostu odnotowanej w UE dla furgonów (8,3%) i autobusów (9,2%), ale lepszy niż spadek rejestracji samochodów ciężarowych w UE (-6,3%). Sugeruje to, że dynamika polskiego rynku jest nieco odmienna od średniej europejskiej. Znaczący spadek rejestracji nowych samochodów ciężarowych w Polsce o 20,9% był znacznie głębszy niż spadek o 6,3% w całej UE, co wskazuje na specyficzne wyzwania lub warunki rynkowe dotykające polski sektor transportu ciężkiego w nieproporcjonalny sposób. Prognozowany długoterminowy wzrost dla lekkich pojazdów użytkowych w Europie (CAGR na poziomie 7,95%) jest znacznie wyższy niż umiarkowany wzrost prognozowany dla całego polskiego rynku pojazdów użytkowych (około 1% rocznie dla całej floty i bardzo niski dla nowych rejestracji). Sugeruje to, że Polska może nie w pełni wykorzystywać wzrost w segmencie LCV.
Polski rynek pojazdów użytkowych wydaje się osiągać gorsze wyniki w porównaniu z ogólnym rynkiem europejskim pod względem wzrostu, zwłaszcza w segmencie lekkich pojazdów użytkowych. Zmagający się z trudnościami sektor transportu ciężkiego w Polsce stanowi istotny obszar niepokoju i potencjalną szansę na ukierunkowane interwencje lub nowe modele biznesowe. Porównanie stóp wzrostu i trendów bezpośrednio uwidacznia względną pozycję polskiego rynku. Niższy ogólny wzrost w Polsce i wyraźny kontrast w wynikach sektora transportu ciężkiego w porównaniu ze średnią UE wskazują na potencjalne słabości lub specyficzne warunki rynkowe w Polsce, które wymagają dalszego zbadania. Znacznie wyższy prognozowany wzrost na europejskim rynku LCV sugeruje, że Polska może tracić szansę na ten trend lub napotykać bariery w jego wdrażaniu.