#4 Wpływ siły pola magnetycznego na lepkość paliw węglowodorowych i osiągi silnika [czyli – czy silniejszy magnetyzer jest skuteczniejszy?]

Kolejne ciekawe badanie z Indii. Tym razem nie testuje się już zwyczajne “CZY” pole magnetyczne ma wpływ na właściwości paliwa podawanego do silnika spalinowego (a w efekcie parametry spalania, głównie zużycie paliwa), ale “W JAKIM STOPNIU” efekt ten jest uzależniony od siły pola magnetycznego.

Dodatkowo w jednym badaniu mamy właściwie trzy eksperymenty:

  1. Badanie wpływu siły pola magnetycznego na lepkości benzyny
  2. Badanie wpływu siły pola magnetycznego na osiągi silnika Diesla
  3. Badanie wpływu siły pola magnetycznego na osiągi silnika benzynowego

Badanie wpływu siły pola magnetycznego na lepkości benzyny

Bardzo prosty eksperyment, który przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa można przeprowadzić samemu.

W zbiorniku przygotowano 1 litr benzyny i zawieszono go na pewnej wysokości. Ze zbiornika w dół do kolby pomiarowej puszczono przewód, którym benzyna spływa pod wpływem grawitacji.

badanie lepkości

Po otwarciu zaworu paliwo płynęło do kolby pomiarowej przez otwór i w ten sposób mierzono czas przepływu 20 ml.

Każdy eksperyment powtarzano 3 razy, aby zweryfikować powtarzalność wyników.

Najpierw sprawdzono paliwo nie poddane działaniu pola magnetycznego, a następnie pod wpływem pola magnetycznego o rosnącej sile: 2000, 4000, 6000 Gauss.

Cały zestaw biorący układ w eksperymencie był wykonany z niemetalowych elementów, aby wyeliminować ewentualny wpływ resztkowego pola magnetycznego, które mogłoby pozostać w metalowych częściach po każdej próbie.

Wyniki

badanie lepkości - wyniki
Czas przepływu paliwa w zależności od siły pola magnetycznego

Dla pola magnetycznego o sile (właściwie indukcji magnetycznej) 2000 [G] czas przepływu paliwa skrócił się o 2,47%, dla 4000 [G] o 4,12 %, a dla 6000 [G] aż o 10,30% w stosunku do próbki “zerowej”.

Krótszy czas przepływu świadczy o mniejszej lepkości, a lepkość malała wraz ze wzrostem siły pola magnetycznego.

Badanie wpływu siły pola magnetycznego na osiągi silnika Diesla

Do eksperymentu użyto 1 cylindrowego, czterosuwowego, chłodzonego cieczą silnika Diesla o mocy 5,2 KW, zamontowanego na stanowisku pomiarowym.

Silnik był pod stałym obciążeniem, każdą próbę przeprowadzano 3 razy, aby zweryfikować powtarzalność wyników i zredukować ew. błędy pomiarowe.

Po pierwszej próbie, bez wpływu pola magnetycznego, silnik zatrzymano i na przewodzie paliwa zamocowaną pierwszą parę magnesów o wartości 2000 [G] (nie wiemy, w jakiej konfiguracji umieszczano magnesy – czy były zwrócone do siebie przeciwnymi biegunami, czy może tymi samymi, a jeśli tak, to którymi – N czy S).

Tę samą procedurę wykonano dla magnesów o wartości 4000, 6000 oraz 8000 [G] i za każdym razem mierzono czas zużycia 10 ml paliwa (choć wyników dla 8000 [G] nie zamieszczono). Można się tylko domyślać, że utrzymywano stałe obroty (prawdopodobnie 1500/min – taką przynajmniej wartość podano w parametrach silnika, nie tłumacząc jednak dokładnie, co ona oznacza).

silnik diesla z zamocowanymi magnesami

Wyniki

silnik diesla wyniki
Po lewej czas zużycia 10 ml paliwa w sek., po prawej zużycie paliwa w kg/h dla różnych wartości pola magnetycznego

Jak widać, najlepsza ekonomika spalania dla tego przypadku nastąpiła dla pola magnetycznego o wartości 4000 [G] (redukcja zużycia paliwa wyniosła aż 28,2%). Dla wartości 6000 [G] wystąpiło pogorszenie parametrów spalania w stosunku do 4000 [G], a nawet 2000 [G], ale były one wciąż lepsze niż dla paliwa bez magnetyzera.

Badanie wpływu siły pola magnetycznego na osiągi silnika benzynowego

W tym eksperymencie wykorzystano motocykl z silnikiem benzynowym: jednocylindrowym, czterosuwowym, chłodzonym powietrzem, o pojemności 159,7 cm3 i mocy 15,4 KM.

Do silnika motocykla dołączono zewnętrzny zbiornik paliwa, z którego poprowadzono do silnika przewód. Zbiornik każdorazowo tankowano 100 ml benzyny.

Doświadczenie polegało na jeździe motocyklem po równej drodze, z tą samą prędkością i na tym samym biegu, aż do wyczerpania odmierzonej ilości paliwa. Po zatrzymaniu pracy silnika notowano przejechaną odległość.

Następnie do przewodu paliwa dołączano magnesy o kolejnych wartościach i całą procedurę powtarzano.

silnik benzynowy - motocykl - zamontowane magnesy
Po lewej motocykl z zewnętrznym układem zasilania w paliwo, po prawej zamocowany na przewodzie paliwowym pakiet z magnesami.

Wyniki

Poniżej porównanie przejechanych na 100 ml paliwa dystansów – bez magnetyzera i z magnetyzerem, dla różnych wartości siły magnesów.

silnik benzynowy wyniki
Ilość przejechanych przez motocykl kilometrów w zależności od siły pola magnetycznego w Gaussach.

Jak można zauważyć, tym razem najlepszy wynik dały magnesy zapewniające pole magnetyczne o wartości 6000 [G] (wzrost zasięgu badanego motocykla wyniósł 16,7%), co jest zgodne z wynikami pierwszego eksperymentu, w którym maksymalna zmiana lepkości benzyny wystąpiła również przy 6000 [G].

Konkluzje

Dzięki doświadczeniu wykazano wpływ pola magnetycznego na lepkość poddanego jego działaniu paliwa. Lepkość ta się zmniejsza, co w silniku spalinowym powoduje lepsze rozdrobnienie paliwa i dalej jego lepsze wymieszanie z powietrzem. W efekcie następuje dokładniejsze spalanie mieszanki i mniejsze straty uzyskanej w ten sposób energii, co jest głównym powodem poprawy wydajności silnika.

Powyższy efekt potwierdziły oba testy, przeprowadzone na silniku Diesla oraz silniku benzynowym.

Więcej szczegółów oraz dodatkowych informacji znajdziecie w oryginalnym opracowaniu w jęz. angielskim, do pobrania poniżej.

Dodaj komentarz