Kolejne ciekawe badanie z Indii. Tym razem nie testuje się już zwyczajne “CZY” pole magnetyczne ma wpływ na właściwości paliwa podawanego do silnika spalinowego (a w efekcie parametry spalania, głównie zużycie paliwa), ale “W JAKIM STOPNIU” efekt ten jest uzależniony od siły pola magnetycznego.
Dodatkowo w jednym badaniu mamy właściwie trzy eksperymenty:
- Badanie wpływu siły pola magnetycznego na lepkości benzyny
- Badanie wpływu siły pola magnetycznego na osiągi silnika Diesla
- Badanie wpływu siły pola magnetycznego na osiągi silnika benzynowego
Badanie wpływu siły pola magnetycznego na lepkości benzyny
Bardzo prosty eksperyment, który przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa można przeprowadzić samemu.
W zbiorniku przygotowano 1 litr benzyny i zawieszono go na pewnej wysokości. Ze zbiornika w dół do kolby pomiarowej puszczono przewód, którym benzyna spływa pod wpływem grawitacji.
Po otwarciu zaworu paliwo płynęło do kolby pomiarowej przez otwór i w ten sposób mierzono czas przepływu 20 ml.
Każdy eksperyment powtarzano 3 razy, aby zweryfikować powtarzalność wyników.
Najpierw sprawdzono paliwo nie poddane działaniu pola magnetycznego, a następnie pod wpływem pola magnetycznego o rosnącej sile: 2000, 4000, 6000 Gauss.
Cały zestaw biorący układ w eksperymencie był wykonany z niemetalowych elementów, aby wyeliminować ewentualny wpływ resztkowego pola magnetycznego, które mogłoby pozostać w metalowych częściach po każdej próbie.
Wyniki

Dla pola magnetycznego o sile (właściwie indukcji magnetycznej) 2000 [G] czas przepływu paliwa skrócił się o 2,47%, dla 4000 [G] o 4,12 %, a dla 6000 [G] aż o 10,30% w stosunku do próbki “zerowej”.
Krótszy czas przepływu świadczy o mniejszej lepkości, a lepkość malała wraz ze wzrostem siły pola magnetycznego.
Badanie wpływu siły pola magnetycznego na osiągi silnika Diesla
Do eksperymentu użyto 1 cylindrowego, czterosuwowego, chłodzonego cieczą silnika Diesla o mocy 5,2 KW, zamontowanego na stanowisku pomiarowym.
Silnik był pod stałym obciążeniem, każdą próbę przeprowadzano 3 razy, aby zweryfikować powtarzalność wyników i zredukować ew. błędy pomiarowe.
Po pierwszej próbie, bez wpływu pola magnetycznego, silnik zatrzymano i na przewodzie paliwa zamocowaną pierwszą parę magnesów o wartości 2000 [G] (nie wiemy, w jakiej konfiguracji umieszczano magnesy – czy były zwrócone do siebie przeciwnymi biegunami, czy może tymi samymi, a jeśli tak, to którymi – N czy S).
Tę samą procedurę wykonano dla magnesów o wartości 4000, 6000 oraz 8000 [G] i za każdym razem mierzono czas zużycia 10 ml paliwa (choć wyników dla 8000 [G] nie zamieszczono). Można się tylko domyślać, że utrzymywano stałe obroty (prawdopodobnie 1500/min – taką przynajmniej wartość podano w parametrach silnika, nie tłumacząc jednak dokładnie, co ona oznacza).
Wyniki

Jak widać, najlepsza ekonomika spalania dla tego przypadku nastąpiła dla pola magnetycznego o wartości 4000 [G] (redukcja zużycia paliwa wyniosła aż 28,2%). Dla wartości 6000 [G] wystąpiło pogorszenie parametrów spalania w stosunku do 4000 [G], a nawet 2000 [G], ale były one wciąż lepsze niż dla paliwa bez magnetyzera.
Badanie wpływu siły pola magnetycznego na osiągi silnika benzynowego
W tym eksperymencie wykorzystano motocykl z silnikiem benzynowym: jednocylindrowym, czterosuwowym, chłodzonym powietrzem, o pojemności 159,7 cm3 i mocy 15,4 KM.
Do silnika motocykla dołączono zewnętrzny zbiornik paliwa, z którego poprowadzono do silnika przewód. Zbiornik każdorazowo tankowano 100 ml benzyny.
Doświadczenie polegało na jeździe motocyklem po równej drodze, z tą samą prędkością i na tym samym biegu, aż do wyczerpania odmierzonej ilości paliwa. Po zatrzymaniu pracy silnika notowano przejechaną odległość.
Następnie do przewodu paliwa dołączano magnesy o kolejnych wartościach i całą procedurę powtarzano.

Wyniki
Poniżej porównanie przejechanych na 100 ml paliwa dystansów – bez magnetyzera i z magnetyzerem, dla różnych wartości siły magnesów.

Jak można zauważyć, tym razem najlepszy wynik dały magnesy zapewniające pole magnetyczne o wartości 6000 [G] (wzrost zasięgu badanego motocykla wyniósł 16,7%), co jest zgodne z wynikami pierwszego eksperymentu, w którym maksymalna zmiana lepkości benzyny wystąpiła również przy 6000 [G].
Konkluzje
Dzięki doświadczeniu wykazano wpływ pola magnetycznego na lepkość poddanego jego działaniu paliwa. Lepkość ta się zmniejsza, co w silniku spalinowym powoduje lepsze rozdrobnienie paliwa i dalej jego lepsze wymieszanie z powietrzem. W efekcie następuje dokładniejsze spalanie mieszanki i mniejsze straty uzyskanej w ten sposób energii, co jest głównym powodem poprawy wydajności silnika.
Powyższy efekt potwierdziły oba testy, przeprowadzone na silniku Diesla oraz silniku benzynowym.
Więcej szczegółów oraz dodatkowych informacji znajdziecie w oryginalnym opracowaniu w jęz. angielskim, do pobrania poniżej.